Huwelijksaangifte

Maak hier een afspraak

Wat is het?

De huwelijksaangifte is de verklaring van de twee toekomstige echtgenoten dat zij willen huwen voor de ambtenaar van de burgerlijke stand.

Voor wie is het?

De huwelijksaangifte moet gebeuren door beide aanstaande echtgenoten samen of kan gebeuren door één partner indien de afwezige partner een geschreven volmacht meegeeft. De volmacht is enkel geldig als de handtekening van de volmachtgever gewettigd is (zie ook wettigen van handtekenen).

Wat moet je meebrengen?

Voor de aangifte neem je volgende documenten mee:

  • de identiteitskaarten of een volledige kopie van de toekomstige echtgenoten
  • eventueel de gewettigde volmacht (verklaring waarin partner bevestigt dat jij de aanvraag mag doen)
  • voor vreemde onderdanen: geboorteakte, bewijs van ongehuwde staat, bewijs van wetgeving (vertaald en eventueel voorzien van de nodige legalisaties)

Wat kost het?

  • tijdens de werktijden van het personeel van de dienst burger: 30 euro
  • 's avonds, 's zaterdags en op vrijdagnamiddag: 125 euro

Het trouwboekje zelf kost ook nog 35 euro.

(zie ook het retributiereglement “Retributie op huwelijken, samenlevingscontracten en beëindigen samenwonen”)

Wat zijn de stappen?

De registratie van een huwelijk (huwelijksaangifte) moet gebeuren vóór het huwelijk.

  • De huwelijksaangifte mag maximum 6 maanden en minimum 15 dagen voor het geplande huwelijk plaatsvinden.
  • Voor de huwelijksdatum maak je tijdig een afspraak met de medewerker van de dienst burger.
  • De medewerker zorgt zelf voor het verzamelen van de nodige documenten indien je in België geboren bent.
  • Eenmaal alle documenten in zijn bezit zijn, worden de huwelijkskandidaten uitgenodigd voor het opstellen van de aangifte van het huwelijk.

Een medewerker van de dienst burger kan een huwelijk uitstellen voor onderzoek naar schijnhuwelijk.