Elektronische identiteitskaart

Maak een afspraak

Wat is het?

De identiteitskaart is je bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister. Het identiteitsbewijs heeft het formaat van een bankkaart. Deze kaart is uitgerust met een microchip en een persoonlijke geheime code.

Met deze kaart kan je:

  • jezelf elektronisch identificeren bij bijvoorbeeld controles
  • jezelf legitimeren op het internet
  • je elektronische handtekening plaatsen

Voor wie is het?

Alle Belgen die ouder zijn dan 12 jaar.

Wat moet je meebrengen?

Na het ontvangen van de oproepbrief:

  • je identiteitskaart
  • de oproepbrief
  • een recente pasfoto in kleur volgens de ICAO-normen

De tweede keer dat je langskomt (voor het ophalen van je e-ID):

  • je pin- en pukcode
  • je oude identiteitskaart

Wat kost het?

  • Gewone procedure: 16,30 euro (duplicaat 21,30 euro)
  • Spoedprocedure: dringende levering (1 werkdag): 99,60 euro

Wat zijn de stappen?

  • Je krijgt een oproepbrief waarmee je samen met je pasfoto naar de dienst burger moet komen.
  • Je komt persoonlijk langs de dienst burger om het basisdocument te ondertekenen en te betalen.
  • Via de hogere overheid krijg je de pin- en pukcode op je hoofdadres toegestuurd.
  • Zodra je deze hebt ontvangen, kan je langskomen bij de dienst burger om je e-ID te ontvangen en deze te activeren.
  • Je 'oude' identiteitskaart wordt vernietigd.