Aangifte van overlijden

Wat is het?

Het overlijden van een persoon moet zo snel mogelijk aangegeven worden bij de dienst Burgerlijke Stand van de gemeente waar hij of zij overleden is, ongeacht de gemeente van woonst.

Voor wie is het?

De aangifte moet gebeuren door een meerderjarige aangever of getuige. In de praktijk gebeurt de aangifte meestal door de begrafenisondernemer in opdracht van de familie van de overledene

De begrafenisondernemer zorgt dan voor de overlijdensaangifte en alle administratieve formaliteiten.

Wat moet je meebrengen?

Voor de aangifte van een overlijden moet je de volgende documenten meebrengen:

  • het overlijdensattest dat de dokter heeft geschreven
  • de identiteitskaart van de overledene
  • de identiteitskaart van de aangever
  • indien mogelijk het trouwboekje van de overledene (of van de ouders)
  • indien mogelijk het rijbewijs van de overledene
  • eventueel een laatste wilsbeschikking van de overledene
  • aanvraag tot crematie

Wat kost het?

Deze aangifte is gratis

Wat zijn de stappen?

  • De aangifte van overlijden gebeurt meestal door de begrafenisondernemer
  • De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt en overlijdensakte op om het feit van het overlijden te bewijzen en om de identiteit van de overledene vast te stellen.
  • De aangifte wordt ook doorgestuurd naar het gemeentebestuur van de laatste woonplaats van de overledene.
  • De overlijdensakte kan steeds afgehaald worden in de gemeente waar de persoon overleden is. Dit is ook mogelijk bij het gemeentebestuur van de laatste woonplaats vanaf het ogenblik dat deze akte daar in de registers is overgeschreven.