Nieuw: drinkwater in Boechout - één maatschappij

1 gemeente, 2 waterbedrijven … Logisch? Natuurlijk niet.

En toch … De gemeente Boechout bestaat uit de twee 'vroegere' deelgemeenten: Boechout en Vremde, en iedere deelgemeente heeft een andere waterleverancier. Water-link is het waterbedrijf van Boechout, terwijl Pidpa deze rol vervult in Vremde. Ooit zo historisch gegroeid, maar in 2018 geen voorbeeld meer van efficiëntie en zeker niet van duidelijkheid en eenvoud voor de inwoners.

En dus stelden beide waterbedrijven aan de gemeente Boechout voor om Pidpa aan te duiden als waterleverancier van haar ganse grondgebied, wat door de gemeenteraad werd goedgekeurd op 25 juni 2018.

Wat betekent dit nu voor de inwoners van Boechout? 

Vanaf 1 januari 2019 (tot dan verandert er niets) wordt Pidpa voor iedereen in Boechout het aanspreekpunt voor alle drinkwater-gerelateerde onderwerpen: van de aanvraag van een nieuwe aftakking, over uitleg over de factuur, tot het regelen van een verhuis…

Je blijft dus, ook na 1 januari, gewoon lekker genieten van hetzelfde lekker en gezond drinkwater uit de kraan, dat je nu al gewoon bent. De naam verandert,  maar de kwaliteit en dienstverlening blijven hetzelfde! De inwoners van Boechout die momenteel klant zijn van water-link, worden hierover nog dit jaar ingelicht.

Vragen?

Heb je vragen over je factuur, een nieuwe aansluiting, tarieven … bekijk eerst de ‘vraag-en-antwoord’ rubriek. Heb je nog een andere vraag? Contacteer zelf Pidpa of Water-link:

Water-link contacteer je via https://www.water-link.be/contact.

Pidpa contacteer je via https://www.pidpa.be/vragen.

 

Waarom verandert Boechout op 1 januari 2019 van waterbedrijf?

Op 18 mei 2018 ondertekenden Pidpa en water-link een samenwerkingsakkoord. Beide bedrijven investeren de komende jaren 42 miljoen euro om hun transportinfrastructuur voor drinkwater te versterken. Daarnaast wil water-link haar haar drinkwateractiviteiten in de Boechout aan Pidpa overdragen. Een stap vooruit voor de gemeente, de beide waterbedrijven maar vooral de gebruikers: zo kunnen zij over heel de gemeente rekenen op dezelfde dienstverlening.

Moet ik als klant iets doen?

Water-link vraagt in november 2018 je meterstand op. Op basis hiervan wordt je slotfactuur bij water-link opgemaakt. Vervolgens neemt Pidpa vanaf 1 januari 2019 over. Pidpa stuurt je in januari 2019 een welkomstbrief met meer informatie.

Ik heb een nieuwe drinkwateraansluiting aangevraagd. Wie moet ik nu contacteren?

Wanneer de uitvoering van je nieuwe drinkwateraansluiting is gepland in 2018, neem je contact op met water-link. Voor nieuwe aansluitingen in 2019 kan je bij Pidpa terecht.

Ik heb overnamedocumenten gestuurd aan water-link. Moet ik nu iets doen?

Neen. Dat brengt de nieuwe watermaatschappij voor je in orde. De vertrekkende klant ontvangt een slotfactuur en de nieuwe klant een welkomstbrief met alle informatie.

De meterstand op mijn slotfactuur verschilt van de werkelijke meterstand op 31 december 2018. Hoe komt dat?

Water-link maakt op basis van de meterstand, die je doorgaf in november of december, een schatting van je verbruik t.e.m. 31 december 2018. Pidpa rekent jouw waterverbruik aan vanaf 1 januari 2019, startend vanaf deze laatste meterstand.

Ik heb geen meterstand doorgegeven. Moet ik nog iets doen?

Water-link heeft je via brief gevraagd om je meterstand door te geven. Nadien is een meterlezer ter plaatse geweest. Indien je op dat ogenblik niet thuis was, heeft hij een kaartje achtergelaten met de vraag om alsnog je meterstand door te geven. Wanneer water-link geen reactie had ontvangen vóór 13 december 218, werd een schatting gemaakt.

Ik heb een vraag over mijn (water-link) factuur. Wie contacteer ik?

Ook in 2019 kan je nog terecht bij Water-link voor vragen over facturen die je van hen in 2018 ontving.

Ontvang ik mijn jaarlijkse verbruiksfactuur nog op hetzelfde moment?

Het opvragen van van je meterstand hangt af van waar je woont. De eerste verbruiksfactuur van Pidpa ontvangen de inwoners van Boechout in januari 2020.

Ik ontving mijn facturen via Doccle bij Water-link. Kan dit ook bij Pidpa?

Voorlopig biedt Pidpa geen facturen via Doccle aan. Je kan wel kiezen voor electronische facturatie. Hoe doe je dat ? Heel eenvoudig. Door hier te klikken, kan je je inschrijven voor het ontvangen van elektronische facturen.

Kan ik maandelijks blijven betalen?

Dat kan. Pidpa vraagt dat je hiervoor een domiciliering aanvraagt via deze link. Geef bij het aangaan van de domiciliëring aan dat je maandelijks facturen wenst te ontvangen.

Wordt mijn domiciliëring automatisch overgezet?

Spijtig genoeg is dat niet mogelijk. Bij je welkomstbrief vind je een formulier om bij Pidpa een nieuwe domiciliëring aan te gaan. Bezorg ons dit formulier ondertekend terug en wij doen de rest.

Wat met het sociaal tarief?

Ook hieraan verandert niets. De werkwijze blijft dezelfde als vroeger.

Kan ik mijn watermeter behouden?

Natuurlijk! Hier verandert niets.

Wat moet ik contacteren voor technische problemen?

Tot en met 31 december 2018 contacteer je hiervoor water-link. Vanaf 1 januari 2019 kan je hiervoor terecht bij Pidpa.

Heeft dit gevolgen voor de kwaliteit van mijn drinkwater of de afstelling van mijn toestellen?

Neen, hieraan verandert niets.