Digitale bouwaanvraag

Vanaf 23 februari 2017 worden in heel Vlaanderen milieuvergunningen en stedenbouwkundige vergunningen geïntegreerd in de omgevingsvergunning. De begrippen ‘milieuvergunning’, ‘verkavelingsvergunning en ‘stedenbouwkundige vergunning’ zullen niet meer worden gebruikt. Voortaan spreken we alleen nog van een ‘omgevingsvergunning'.

Wat?

Al enkele maanden kan je in Boechout een bouwdossier digitaal indienen. Zodra de omgevingsvergunning officieel van start gaat, op 23 februari, is de gemeente verplicht om dossiers digitaal te verwerken. Concreet: ben je architect of professioneel, dan zal je tegen 23 februari waarschijnlijk verplicht zijn om zelf je dossiers digitaal in te dienen. Ben je particulier, niet-professioneel dus, dan heb je de keuze of je je dossier digitaal of op papier (analoog) indient. De dienst omgeving zal je dossier dan digitaliseren.

Waarom?

De Vlaamse overheid richtte het omgevingsloket op dat toelaat om stedenbouwkundige vergunningen digitaal in te dienen. Bouwdossiers, of het nu gaat om eenvoudige verbouwingen door particulieren of de bouw van kantoorgebouwen door architecten, vragen nu nog een gigantische papierberg en zijn niet altijd even eenvoudig op te volgen door de burgers. Met de digitale bouwaanvraag verminderen we die papierberg en maken we de bouwaanvraag administratief eenvoudiger en efficiënter. Door de digitale bouwaan vraag kan je de status van je dossier beter opvolgen

Praktisch

Een digitale bouwaanvraag wordt ingediend via het Omgevingsloket en komt zo toe op het gemeentehuis.
Het elektronisch ingediende dossier komt in een opvolgingssysteem terecht dat onder meer waakt over termijnen en dat ook eventuele andere instanties die advies moeten geven, betrekt. Uiteindelijk volgt ook de beslissing via digitale weg. Wil je op elk moment van de dag de status van je dossier kunnen opvolgen? Dat kan wanneer de digitale bouwaanvraag werd ingediend zoals vastgelegd in het normenboek.