
Dit type signalisatie wordt verwacht wanneer:
Ja, dat is verplicht bij dit soort werken. Een signalisatieplan geeft een bovenaanzicht van de locatie van de werken. Alle voorziene verkeersborden, hekken, bakens, verlichting, veiligheidsnetten, doorgangen ... worden visueel aangeduid op het plan. Je voegt je signalisatieplan toe als bijlage aan je aanvraag. Het is verplicht om de afstanden tussen de verschillende elementen toe te voegen zodat de politie kan inschatten of deze correct geplaatst zullen worden.
Hoewel we bij elke aanwijziging een visueel voorbeeld van een mogelijk verkeerselement geven, is het wel noodzakelijk dat je vertrouwt bent met alle verkeersborden en hun verwijscode. Deze werden wettelijk vastgelegd in Titel III van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Voorwegwijzers (F79 tot F87)
Werken (bord A31)
Snelheidsbeperking (bord C43 – 30 km/u) (plaatsing hangt af van de omgeving)
Hek
Wanneer minstens een gedeelte van het werk op de rijbaan ligt wordt er een verkeersbord D1 boven het hek geplaatst, aangevuld met oranjegeel knipperlicht of elke andere geschikte verlichting.
Wanneer om één of andere reden het hek niet volledig de toegang verhindert tot de rijbaan of tot het gedeelte van de rijbaan dat aan het verkeer onttrokken is, worden overdag in het verlengde van het hek verkeerskegels geplaatst zodat het gedeelte van de openbare weg dat voor de weggebruikers ontoegankelijk is aangegeven wordt.
Wanneer het verkeer in beide richtingen verboden is, wordt het hek aan beide uiteinden van de werken aangebracht, met bovenop een bord C3 (toegang verboden in beide richtingen).
Wanneer het verkeer in beide richtingen verboden is met uitzondering van het plaatselijk verkeer wordt het hek aan beide uiteinden van de werken aangebracht, met bovenop een bord C3 (toegang verboden in beide richtingen + het onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer”).
Afbakening van het werk
Bord F47 + borden die een opgelegd verbod opheffen
Bord “verantwoordelijke signalisatie”